Mecanica curs 4: Suspensia , Sistemul de Rulare , Instalatia Electrica

 

 

          Suspensia

 

 

            Suspensia asigura un contact permanent al rotilor cu solul,realizandu-se astfel o buna directionare si o franare eficienta.

            Suspensia este un ansamblu format,in principiu,din arcuri si amortizoare.

            Cele mai solicitate elemente al suspensiei sunt arcurile

 

 

          Sistemul de Rulare (rotile)

 

          Rotile au mai multe roluri : de sustinere,de ghidare,de amortizare a socurilor,iar rotile motoare au si rolul de propulsie a autovehiculului.

 

            Roata este compusa din pneu , janta , butuc.

 

            Pneul se compune din anvelopa si camera de aer.

 

            TUBELESS : pneu fara camera de aer.

           

            Este recomandat ca ,pe rotile puntii fata, sa se monteze numai anvelope foarte bune,neuzate.

 

            Inaltimea profilului anvelopei trebuie sa fie mai mare 1.5 mm.

 

            Pentru o intrebuintare cat mai lunga a pneurilor se recomanda echilibrarea periodica  precum si

permutarea rotilor ( la aproximativ 10.000.km.)

 

            Presiunea in pneuri trebuie verificata la rece cel putin o data pe luna.

 

           

 

 

 

 

            Tabel indice de viteza

 

Indicele de viteza

L

M

N

P

Q

R

S

T

H

V

W

Y

VR

ZR

viteza (km/h)

120

130

140

150

160

170

180

190

210

240

270

300

>210

>240

 

 

 

Presiunea necorespunzatoare in pneuri duce la uzuri astfel:

 

-presiune prea mare: uzura pe creasta(varful) benzii de rulare,

-presiune prea mica: uzura mariginile benzii de rulare,

 

Deasemenea ,rularea cu presiune necorespunzatoare in pneuri duce la un consum marit de combustibil si implicit la emisii exagerate de noxe si CO2 in atmosfera.

 

Uzura locala sau neuniforma a unui pneu se produce la supraincarcarea autovehiculului sau cand tamburul de frana se ovalizeaza sau rotile sunt neechilibrate.

 

Uzura pe una din margini se datoreaza dereglarii geometriei rotilor.

 

Incalzirea excesiva a pneurilor se produce la presiuni foarte mici sau la suprasarcini sau in cazul rularii cu viteza excesiva timp indelungat.

 

 

 

 

 

            Instalatia electrica

 

 

Electromotorul (demarorul) este un motor electric alimantat de la baterie si are rolul de a porni motorul autovehiculului. El porneste la invartirea cheiei in contact sau la apasarea unui buton la bord ori chiar de de telecomanda.

Pentru a nu se defecta electromotrul si a nu se descarca bateria nu trebuie mentinut contactul la cheie mai mult de cateva secunde.

 

 

Alternstorul (generatorul de curent) are rolul de produce curent in timpul functionarii motorului, alimentand consumatorii si incarcand bateria. El produce curent alternativ, care se transforma in curent continuu dintr-o punte de redresare.

 

Relelul regulator de tensiune mentine o tensiune constanta indiferent de turatia motorului.

 

Bateria de acumulatoare (acumulatorul). Are rolul de a alimenta consumatorii electrici in functie de necesitati. Deobicei se utilizeaza baterii cu plumb sau alcaline.

Electrolitul este o solutie de acid sulfuric cu apa distilata. Densitatea electrolitului trebuie sa fie 1,28 gr/cm; acesta trebuie sa fie la 10-15 mm deasupra placilor. Daca este necesar se completeaza cu apa distilata.

Daca electrolitul scade mult bateria se sulfateaza.