Mecanica curs 2:Transmisia

 

 

          Transmisia

 

          1.Transmisia are rolul de a trimite miscarea produsa de motor la rotile motrice.

           

2.Tipuri uzuale de transmisie:

a.manuala;schimbarea treptleor se face manual,

b.automata; schimbarea treptleor se face automat,la autovehicule cu acest tip de transmisie lipseste pedala de ambreiaj.

           

3. Transmisia este formata din:

a.Ambreiajul,

b.cutia de viteze,

c.diferential,

d.arbori planetari (transmisie transversala),

e.arbori cardanici(transmisie longitudinala);o intilnim numai la autovehiculele cu organizare motor fata tractiune spate,

f.reductor-distribuitor;doar la autovehicule cu tractiune 4x4

 

Ambreiajul

 

 

 

            Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor si cutia de viteze , reprezentand organul de transmitere a momentului de la arborele cotit al motorului la cutia de viteze.

           

Clasifica ambreiajelor se face dupa principiul de functionare si dupa tipul mecanismului de comanda .

a.Dupa principiul de functionare ambreiajele pot fi : -mecanice ,

-hidrodinamice ,

-combinate

-electromagnetice .

b.Dupa tipul mecanismului de comanda ambreiajele pot fi cu comanda :      -mecanica ,

-hidraulica ,

-pneumatica

 -electrica .

c. Dupa modul de realizare a comenzi ,ambreiajele pot fi :     -neautomate ,

- automate.

 

 

Clasificarea ambreiajelor mecanice. Ambreiajele macanice utilizate la automobile se clasifica dupa mai multe criterii.
-Dupa forma geometrica a suprafetelor de frecare , ambreiajele pot fi :cu discuri , cu saboti si cu conuri .
-Dupa numarul arcurilor de presiune si modul de dispunere a lor , ambreiajele pot fi : cu mai multe arcuri dispuse periferic si cu un singur arc central .
-Dupa numarul discurilor conduse , ambreiajele pot fi ; cu un disc , cu doua discuri si cu mai multe discuri .
-Dupa modul de obtinere a fortei de apasare , ambreiajele pot fi : simple , semicentrifuge si centrifuge .
-Dupa conditiile de lucru ale suprafetelor de frecare , ambreiajele pot fi : uscate sau in ulei .
-Dupa tipul mecanismului de comanda , ambreiajele pot fi cu comanda : mecanica , hidraulica , cu servomecanism si automata .
-Dupa modul de realizare a debreierii , ambreiajele pot fi : cu debreire manuala , semiautomata , automata .

 

Functiile ambreiajului sunt urmatoarele :
- permite la pornirea automobilului cuplarea progresiva a motorului , care se afla in functiune , cu celelalte organe ale transmisiei , care , in acel moment, stau pe loc;
- permite cuplarea si decuplarea in timpul mersului automobilului motorului cu transmisia , la schimbarea treptelor de viteze ;
- protejeaza la suprasarcini celelalte organe ale transmisiei.

 

 

Cel mai uzual tip de ambreiaj folosit la autoturisme este ambreiajul monodisc uscat cu actionare mecanica.

 

 

1.-volant,

2.-disc presiune,

3.-arcuri de presiune,

4.-parghii de debreiere,

5.-carcasa,

6.-disc condus,

7.-arbore principal cutie de viteze,

8.-rulment de presiune,

9.-furca,

10.-tija,

11.-arc de readucere,

12.-parghia pedalei,

 

 Cursa libera a pedalei este distanta dintre pedala aflata sus(neapasata) si pozitia pedalei cand incepe decuplarea(debraierea).

 

Defectiuni:

 

1.Ambreiajul patineaza.Cauze:patrunde lubrifiant la garniturile de frecare,cursa libera apedalei este mica sau inexistenta,ruperea sau slabirea arcurilor de presiune.

 

Simptome: desi motorul de tureaza autovehiculul nu mareste viteza decat f. greu, mai ales in priza directa (adica in treapta a 4-a de obicei); datorita patinarii garniturile de fiecare miros ars, fiind incinse.

 

2. Ambreiajul nu decupleaza. Cauze: cursa libera a pedalei este prea mare, deformarea discului de frecare, ruperea parghiilor de debraiere, ruperea cablului de actionare.

Simptome: apar zgomote puternice la schimbarea treptelor de viteza sau este imposibila schimbarea lor.

 

3. Ambreiajul cupleaza cu smucituri sau zgomote. Cauze: spargerea sau fisurarea discului de presiune.

 

 

 

 

            Cutia de viteze

 

 

Cutia de viteze are urmatoarele roluri:

 

1.Modifica turatia si momentul transmise de la motor la roti,in functie de rezistentele la inaintare intampinate de autovehicul pe rum.

 

2.Permite mersul inapoi fara a modifica fara a inversa sensul de rotatie al motorului.

 

3.Permite stationarea cu motorul pornit fara a apasa pedala de ambreiaj;atunci cand maneta de viteze este la “punctul mort” sau “pe liber”.

 

Decuplarea spontana din viteza se produce din cauza uzurii dispozitivului de fixare a treptelor sau din cauza uzurii mari a danturii de cuplare a pinioanelor.

 

La autoturisme se folosesc de obicei cutii de viteze mecanice cu 5-6 trepte,iar la autocamioane cu 7-8 trepte.

 

Exista si multe autovehicule  cu cutii de viteze automate,la care nu este nevoie de interventie soferului pentru schimbarea treptelor de viteza decat la mersul cu spatele si la plecarea de pe loc.La unele cutii automate este posibila si schimbarea manuala a treptelor, fara pedala de ambreiaj, prin impingerea schimbatorului de viteze in fata sau in spate.

 

Arborele interemediar al unei cutii de viteze, la unele autocamioane, andreneaza deobicei si pompa hidraulica a instalatiei de basculare.

 

Reductorul – Distribuitorul

 

 

Se intalneste la autovehiculele cu mai multe punti motoare ( 4x4; 6x4; 6x6,etc) constructiv se aseamana cu o cutie de viteze avand arbori si roti zimatete; deobicei cu 2 trepte de viteza.

 

Distribuitorul - Reductorul are rolul de a distribui miscarea de rotatie la punctile motoarelor si de a creste momentul transmis la rotile motoarelor  dubland numarul de viteza.

 

 

 

            Arborii cardanici

 

 

 

Au rolul de a transimite miscarea de rotatie de la cutia de viteze ( sau reductorul – distribuitorul) la punctile motoarelor.

 

            Arborii cardanici trebuie sa fie telescopici  ( sa se poata lungi sau scurta). Sunt construiti din mai multe bucati legate intre ele prin articulatii cardanice.

 

            Daca arborii nu sunt echilibrati se produc vibratii puternice resimtite in tot autovehiculul. Trepidatiile apar daca arborii sunt indoiti, rasuciti sau cand se uzeaza prea mult furcile arborilor sau fusurile crucilor cardanice.

 

          Diferentialul

 

            Diferentialul are rolul de a transimte rotilor motoare turatii diferite la deplasarea in curbe sau viraje; datorita faptului ca roata din exterior trebuie sa aiba o turatie mai mare decat cea din interiorul virajului, astefel asigurandu-se o stabilitate si un control mai bun al autovehiculului in viraj.

 

            La autovehicule exista cel putin atatea diferentiale cate punti motoare exista; autoturismele cu tractiune fata au diferentialul in cutia de viteze, la autocamioane si autobuze (tractiunea este rotile punctii spate) diferentialele se afla in punctile motoare.

 

            Dezavantajul ambreiajului este acela ca, atunci cand o roata pierde aderenta ( patineaza), toata miscarea se va duce spre acea roata, autovehiculul ne mai inaintand .De aceea unele diferentiale  se pot bloca ( de sofer) sau autobloca. La unele autovehicule exista un  dispozitiv de control al tractiunii ( ASR SAU TRC), conrolat de calculator si care nu permite rotilor motoare sa patineze.